Vienatnē peļņā nav jādalās, bet arī stress lielāks, komandā vairāk labu ideju, bet jārēķinās ar citu vajadzībām, radi un draugi ir uzticamāki, bet konflikti ar viņiem — asāki. Kad biznesa ideja ir formulēta un arī nauda atrasta, ir jāizšķiras, vai to īstenot vienatnē vai savos biznesa priekos un bēdās dalīties ar vēl kādu.
Saderība jāpārbauda
Kā pieņemt šādu lēmumu? Eksperti iesaka vispirms izvērtēt sava topošā biznesa specifiku. "Ja cilvēks pārdod savas smadzenes, tad labāk vienam, ja tā, ir, piemēram, ražošana, tad būs nepieciešama komanda, kurā viens pāzina ražošanas īpatnības, kāds cits — mārketingu," . Arī kompetences attīstības uzņēmuma Energise partneris Uldis Pāvuls uzsver, ka vispirms ir jāsaprot, vai biznesā iecerēto piedāvājumu spēs nodrošināt viens cilvēks. Taču arī tad, ja izskatās, ka vienam bizness nebūs pa spēkam, tas nenozīmē, ka jāpieņem kompanjons. Iespējams, zināšanu trūkumu kādās sfērās var atrisināt ar konsultanta vai īslaicīga sadarbības partnera piesaistīšanu.
Jaunajiem uzņēmējiem jāpievērš uzmanību tam, kā pašam patīk strādāt, un kā vislabāk paši jūtas. Izteikti sociālām būtnēm piemērotāks būs komandas darbs, patstāvīgajiem un individuālistiem — darbošanās vienatnē. Savukārt, lai pārbaudītu saderību ar potenciālo biznesa partneri,pieredzējušie uzņēmēji iesaka pamēģināt ar viņu kādu kopīgu darbu, nesakot par saviem nodomiem, un izvērtēt rezultātus.
Vairāk ideju
Raksturojot plusus un mīnusus, kas piemīt abām izvēlēm: "Gribi vairāk nopelnīt, strādā viens pats, bet esi gatavs uzņemties risku un piedzīvot lielāku stresu." Pieņemot lēmumus vienatnē, grūti apzināt visas iespējamās alternatīvas, un spriedze ir lielāka, savukārt vairāku cilvēku komanda, kurā katrs ir ar specifiskām zināšanām, labāk piemērojas pārmaiņām. Tas īpaši svarīgi, ja situācija tirgū ir nestabila kā tagad.
Tajā pašā laikā strādāšana vienatnē ļauj samazināt izmaksas, piemēram, neuzturēt biroju, kā arī "atbildēt tikai par rezultātu, nevis par citu dzīvi kopumā".
Savējos žēlo
Nereti jaunie uzņēmēji par saviem sabiedrotajiem izvēlas radus, draugus vai citādi pazīstamus cilvēkus. Daudzi gan attiecas skeptiski pret šādu biznesa savienību dzīvotspēju, taču uzņēmēji norāda uz vairākām priekšrocībām. Skaidrs mērķis un motivācija strādāt uzņēmuma labā, kas nozīmē arī mazāku krāpšanās iespēju, — tāds, pēc uzņēmēju domām, ir pazīstama vai radniecīga biznesa partnera pluss. Turklāt paziņas vienkārši ir vieglāk sasniedzami, kad uzņēmumam vajadzīgs kāds darbinieks. Arī viņu prasmes un zināšanas ir iepriekš pazīstamas, tāpēc uzņēmējs neriskē, ņemot kaķi maisā. Tādēļ nereti uzņēmuma komanda veidojas no pazīstamiem cilvēkiem bez īpaša nodoma, bet dabiskā kārtā. Ļoti nevēlama ir liela uzņēmuma dibinātāju kompānija t.i. 3 un vairāk cilvēku, jo tas var novest ne tikai pie uzņēmuma iekšējās darba vides neveselīgo atmosfēru, intrigu un citu destruktīvu pasākumu parādīšanos, bet arī pie uzņēmuma bankrota un draugu zaudēšanas. Parasti šādās daudzdraugu dibinātajās kompānijās, uzrodas līderis, kurš lēnā garā, spēj atpirkt no pārējiem kapitāldaļas, un kļūt par vienīgo uzņēmuma īpašnieku.
Savukārt kā trūkumu, kas saistīts ar strādāšanu kopā ar draugiem un radiem, uzņēmēji min sarežģītāku konfliktu risināšanu. Domstarpības biznesā nav nekas neparasts, taču, ja tās notiek starp tuviem cilvēkiem, tām pievienojas arī personīgo attiecību komponente.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru